Jak koronavirus dopadá na hypotéky?
Rozhovor s ředitelem Hanácké realitní kanceláře Ing. Petrem Korytarem a zkušenou finanční poradkyní…
15. 05. 2015 - 00:00
V posledních letech často slýcháme v souvislosti s velkými firmami zmínky o tzv. společenské odpovědnosti v podnikání, známé též pod anglickou zkratkou CSR. Tento pojem vysvětluje Dana Bernardová z Moravské vysoké školy Olomouc jako dobrovolný závazek firem chovat se odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají, a to mimo povinnosti, které jim ukládá zákon. Podporují či realizují projekty zaměřené na vzdělávání, kulturu, sport, ochranu životního prostředí a humanitární pomoc.
Názory českých podnikatelů a představitelů firem na odpovědné podnikání se různí. Někteří jej považují za nástroj PR velkých firem, jiní koncept CSR přijímají jako výzvu ke zlepšení firemní kultury a posílení postavení v současném kon-kurenčním prostředí. Jsou i podnikatelé, jež se podivují, proč se v dnešní době potřebujeme bavit o něčem tak přirozeném a neoddělitel-ném od hodnot každého člověka. Velké firmy mají řadu možností, jak mohou své projekty medializovat a vytvářet si u veřejnosti pozitivní image.
Na tuto otázku se pokusila odpovědět Moravská vysoká škola Olomouc ve svém nedávném průzkumu mezi mikro, malými a středními podniky (MMSP) v Olomouckém kraji. Ukázalo se, že i když většina oslovených podniků koncept CSR nezná, neznamená to, že by se tyto firmy neangažovaly v odpovědném chování vůči společnosti. Jejich aktivity vycházejí z přirozené odpo-vědnosti a solidarity vůči komunitě, ve které působí. Z dotázaných 351 firem pouze 24 % zná koncept společenské odpovědnosti, nicméně naprostá většina (92%) z nich jej svými akti-vitami přirozeně naplňuje. A to včetně těch, které v anketě odpověděly, že podle jejich názoru se malé firmy společensky odpovědnými akcemi nemají zabývat.
I přes tíživou finanční situaci investují olomoucké firmy do projektů CSR nemalé procento prostředků, které je nejčastěji mezi 1 % až 5 % ročního obratu. Tyto prostředky investují do podpory oblasti sportovních aktivit, a to skoro sedmdesát procent, do rozvoje vlastních zaměstnanců skoro šedesáti procenty či společenských a kulturních programů. A co je nesmírně důležité, jak potvrdila většina dotázaných, celých šestapadesát procent, tyto prostředky investované do společensky prospěšných aktivit zůstávají v rámci regionu.
Na 98 % firem v kraji jsou MMSP. Zaměstnávají nejen většinu zdejších firemních pracovníků, ale celkový přínos jejich CSR aktivit je pro Olomoucký kraj minimálně stejně významný, jako u velkých firem.
Myšlenku odpovědného podnikání MVŠO podporuje nejen výzkumnou a vědeckou činností. Při výuce budoucích mladých podnikatelů a manažerů rozvíjí vlastní CSR aktivity a velkou pozornost věnuje studentským projektům. Již tři roky tak studenti Moravské vysoké školy v rámci svého studia realizují projekty společenské odpovědnosti, které nejprve sami navrhnou a ty nejlepší pak nabízejí k realizaci konkrétním firmám v kraji. Firmy, nejčastěji ty malé, se tak dostávají k již promyšleným společensky odpovědným aktivitám a vkládají do nich to, co je z je-jich strany možné – lidské zdroje, materiální pomoc, své vlastní vybavení.
Za tři roky studenti realizovali již téměř sto projektů ve firmách a institucích na území celého Olomouckého kraje. Spojením práce studentů MVŠO s prostředky firem tak veřejnost v regio-nu získala několik dárcovských akcí a charitativních koncertů, například finanční a věcné dary dětským domovům, nadaci Malý Noe, handicapovaným občanům, nemocným dětem a podob-ně, úklidových akcí a oprav veřejných prostor či výsadby zeleně, zábavných akcí pro děti, ale například i odbornou ekonomickou konferenci. Projekty realizované v samotných podnicích se pak zaměřují především na ekonomické úspory, ekologii či akce pro zaměstnance.
Upřímně řečeno, nevím. Až se podaří hodnověrný ukazatel najít, ráda vám jej sdělím. V každém případě všechny nové projekty společenské odpovědnosti studentů oslovují další a další firmy. Studenti MVŠO tak šíří myšlenku společensky odpovědného podnikání, napomáhají dobrým skutkům a současně se učí vnímat společenskou odpovědnost jako přirozenou součást práce manažera, podnikatele i zaměstnance. A rozvoj kraje se bez malých firem neobejde. Zkušenosti z projektů i výsledků průzkumu jednoznačně poukazují na pozitivní přístup firem v Olomouckém kraji k CSR. Většina firem vnímá přirozeně jako svou povinnost reagovat nad rámec zákonů a předpisů na problémy ve svém nejbližším okolí. To je dobrá zpráva pro celý kraj. Na druhé straně se část veřejnosti, někteří politici a úředníci dívají na podnikatele s předsudky. Neuvědomují si, že především malé firmy, které dennodenně musí obstát v tvrdé konkurenci, jsou důležitým motorem růstu zaměstnanosti a prosperity regionu.
-vb-
Rozhovor s ředitelem Hanácké realitní kanceláře Ing. Petrem Korytarem a zkušenou finanční poradkyní…
Když jsme v srpnu 2016 na stránkách Večerníku psali o čerstvě jmenovaném řediteli olomoucké okresní…
Zatímco ceny bytů v Olomouci začaly pozvolna stagnovat, hodnota pozemků neustále roste.…
Téměř pět milionů sazenic mladých dřevin plánují letos na svých polesích vysadit Arcibiskupské lesy…
Když před 150 lety zakládal Ludvík Sigmund v Lutíně dílnu na výrobu čerpadel pro zemědělce z…
Sulko, jedna z nejvýznamnějších firem v regionu v českých rukách, má za sebou pětatřicet let na…