Lanýžové degustační menu

Dokončená část olomouckého nábřeží začala sloužit lidem

Dokončená část olomouckého nábřeží začala sloužit lidem

foto: Archiv

05. 06. 2020 - 13:27

Část staveb protipovodňové ochrany v centru Olomouce je hotová. Nová zóna nabízí obyvatelům hanácké metropole přístup k řece, vytváří příjemný prostor pro procházky a trávení volného času. Hotová je část nábřezí u vysoškolských kolejí na Envelopě. Na zbylých místech práce i nadále pokračují.

Povodí Moravy. dokončilo část stavby a získalo kolaudační souhlas k protipovodňové ochraně Olomouce v úseku od ulice Šmeralova k železničnímu mostu za třídou Kosmonautů na obou březích řeky. Došlo k rozšíření koryta a díky terénním úpravám se obyvatelé Olomouce dostanou až přímo k řece Moravě. Na nové bermě vznikly cestičky, které kromě procházek umožní obyvatelům Olomouce i průjezd na kole či inline bruslích. Lokalitu vhodně zkrášluje také nově vysazené stromy a keře. „U Envelopy jsme již dokončili finální vrstvy cestiček podél břehu, které budou sloužit jako obslužná komunikace, ale častěji také obyvatelům města pro přístup k řece. V současnosti je již vše osázené zelení, díky které celé území v dokončeném úseku doslova ožilo. Do nové podoby bermy se promítá dobře odvedená práce. Např. na  levém břehu vzniklo zcela nové prostředí, kde byl nově založen park Kavaleristů. Zatímco pro nás je klíčová vodohospodářská funkce, vytvořili jsme v Olomouci atraktivní městskou zónu," popisuje generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Moderní volnočasová zóna v dokončeném úseku nabízí zajímavé prostředí s přístupem k řece. Přestože se jedná o protipovodňovou ochranu, bude její využití sloužit k rekreačním aktivitám především obyvatelům Olomouce. V současnosti Povodí Moravy jedná o tom, jak bude ze strany města probíhat péče o dokončený úsek rekreační zóny, aby lokalita neztratila s postupem času na atraktivitě.

Zatímco u Envelopy práce skončily, od ulice Šmeralova až k mostu na ulici Komenského probíhá čirý pracovní ruch. Po demolici povodní části mostu začali stavaři zakládat nový most. Probíhá příprava výroby nosné konstrukce z oceli, která bude na podzim přes řeku nainstalována. Pracuje se na opěrách mostu na obou březích Moravy. „Mezi mosty provádíme úpravy břehů a zdí, abychom snížili bermy a odkryli pilotovou stěnu, což je na pravém břehu již vidět. Na ni už budeme pokládat kamenné obložení zdí a dlažbu, čímž odhalíme budoucí podobu náplavky. Na levém břehu pokračujeme s ražbou kanalizačního sběrače v okolí mostu Masarykova. Poté budou moci být dokončeny piloty i v blízkosti mostu na ulici Masarykova a přistoupeno k částečnému odbourání stávající stěny a rozšíření koryta i na pravém břehu. Piloty máme hotové již z 90 procent," popisuje průběh stavebních prací investiční ředitel Povodí Moravy Tomáš Bělaška.

Nový most na ulici Masarykova bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celkové délka dosáhne 63,3 m, široký bude 26,3 m. Most povede ve výšce 7,65 m nad dnem řeky. Konstrukce nového mostu i samotné koryto Moravy pod mostem je navrženo tak, aby zajistilo převedení průtoku 380leté vody o průtoku 650 m³/s. Předpokládané dokončení celé stavby je v polovině roku 2022. „Most vytvoří společně s náplavkou hlavní dominanty nového nábřeží. Budoucí podoba koryta řeky se už nyní i díky dokončenému úseku začíná rýsovat. Rekonstrukce mostu na ulici Masarykova představuje předposlední fázi při výstavbě této etapy protipovodňové ochrany," dodává Gargulák.

Další články